Geschreven door: Kees Post
8 september 2022
Jouw klant subtiel en doeltreffend herinneren aan een openstaande factuur is een kunst die we je graag leren. Als je dit slim doet, kan het aanzienlijk bijdragen aan het tijdig ontvangen van openstaande factuurbedragen zonder dat het de zakelijke relatie met de klant schaadt.
Wat houdt een betalingsherinnering precies in en wanneer is het passend om deze te verzenden? En wat moet erin staan en wat kun je beter achterwege laten? Daarnaast is het heel belangrijk dat je de wettelijke voorschriften met betrekking tot betalingsherinneringen kent.
Hier lees je alle relevante informatie over betalingsherinneringen sturen. Ook delen wij inzichten en voorbeelden uit de praktijk van Breyta over hoe je een professioneel en vriendelijk een betalingsherinnering opstelt, mét behoud van de noodzakelijke urgentie.
Veel succes met onze tips en voorbeelden. Mocht je vragen hebben of hulp willen bij jouw openstaande facturen, neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
Houd je aan deze vijf tips bij het sturen van een betalingsherinnering.
- Stuur de factuur opnieuw, dit keer mét begeleidend schrijven.
- Maak op vriendelijke toon duidelijk dat er nog een factuur openstaat. Voorbeeld
- Geef redenen aan waarom de openstaande factuur nog niet betaald kan zijn. Voorbeelden
- Bel na het versturen van de betalingsherinnering de klant.
- Houd een betaaltermijn aan van zeven tot tien dagen na dagtekening van de betalingsherinnering.
Wat is een betalingsherinnering?
Met een betalingsherinnering vraag je aan jouw klant om betaling van de een openstaande factuur of facturen. Een betalingsherinnering heeft geen bepaalde juridische eisen, zoals bij een aanmaning wél het geval is. Een kort bericht om de klant te wijzen op de openstaande factuur is voldoende.
Wil je echter meer kans hebben om betaald te worden dan hebben wij een aantal tips voor je.
Wacht niet te lang met het versturen van een betalingsherinnering naar je klant. Dit vergroot de kans op betaling.
Ons advies is om twee werkdagen na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering te versturen.
Wil je extra prioriteit krijgen bij je klant? Laat dan ons dan een pré-incasso aanmaning versturen. Dit kost 9,99 euro per debiteur.
Vriendelijke betalingsherinnering voorbeeld
Beste [Naam klant],
Uit onze administratie blijkt dat factuur [factuurnummer] nog niet is voldaan.
We gaan ervan uit dat je deze over het hoofd hebt gezien.
Zou je deze factuur alsnog willen betalen voor [DATUM (bijv. 10 dagen na dagtekening betalingsherinnering)] . Alvast bedankt.
Heb je al betaald? Dan kan je deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.
Met vriendelijke groet,
[Naam + Bedrijf]
Bovenstaand voorbeeld van een betalingsherinnering die is geschreven voor het mkb en zzp’ers. Je kunt deze voorbeeld betalingsherinnering ook gebruiken voor particulieren of consumenten.
Heb je al een betalingsherinnering gestuurd? Heb je sterke vermoedens dat de factuur niet betaald gaat worden door de klant? Start dan direct een incassotraject en verhoog je kans op betaling van je factuur zonder stress.
Waarom betaalt je klant niet?
Stel jezelf altijd de vraag: waarom betaalt de klant niet? Loop eerst zelf de volgende punten na, voordat je een betalingsherinnering stuurt.
-
- Is de originele factuur wél ontvangen?
- Controleer de factuur: zijn het bedrag en de betaaltermijn juist?
- Bel om te vragen of de factuur ontvangen is.
Het is belangrijk dat je in contact blijft met de klant. Dit verhoogt de kans op betaling. Hieronder een aantal vriendelijke voorbeelden zinnen voor in de betalingsherinnering.
Vriendelijke betalingsherinnering voorbeeld zinnen
- We begrijpen dat er soms omstandigheden zijn die betalingen kunnen vertragen. Als dat het geval is, laten we graag weten hoe we kunnen helpen.
- We willen graag uw aandacht vragen voor de openstaande factuur. We begrijpen dat zaken soms over het hoofd worden gezien, en we staan klaar om te helpen als er enige verwarring is.
- Kunt u het bedrag niet in één keer betalen? Neemt u dan contact met ons op, wij denken graag met u mee over een oplossing.
Veelgestelde vragen over betalingsherinneringen versturen
Wat is een betalingsherinnering?
Een betalingsherinnering is het op de hoogte stellen van je klant (debiteur) dat er nog een openstaande factuur voldaan moet worden bij jou (crediteur).
Een betalingsherinnering heeft geen bepaalde eisen, maar gebruik deze 5 tips en voorbeelden.
Wat zet ik in een betalingsherinnering?
Stuur altijd je factuur mee met een betalingsherinnering.
Maak in de tekst duidelijk dat de factuur nog niet voldaan is.
Gebruik hiervoor onze 5 tips en voorbeelden.
Hoe snel verstuur ik een betalingsherinnering?
Een betalingsherinnering verstuur je het liefst zo snel mogelijk na het verlopen van de betalingstermijn.
Ons advies is om twee werkdagen na het verlopen van de betaaltermijn een betalingsherinnering te sturen.
Hoe stuur ik een betalingsherinnering?
Een betalingsherinnering kan je op alle manieren versturen, omdat er geen regels voor zijn.
- Post (kan aangetekend)
- E-mail (mét ontvangsbevestiging)
- Whatsapp / Facebook messenger / Signal
Ons advies is stuur je betalingsherinnering per e-mail met een bevestiging van ontvangst.
Is een betalingsherinnering sturen wettelijk verplicht?
Het sturen van een betalingsherinnering is niet verplicht.
Juridisch gezien kan je direct na het verstrijken van de betaaltermijn een incassobureau inschakelen en een aanmaning laten sturen.
Het is echter wel netjes om je klant nog een kans te geven om de betaling te voldoen.
Soms heb je sterke vermoedens, oweet je zelfs zeker dat de klant de factuur niet betaald. Dit kan zijn omdat deze niet meer reageert op je berichten of heeft gezegd dat er niet betaald gaat worden.
Geef dan direct de vordering uit handen én dien je incasso in bij Breyta.
Hoe vaak moet ik een betalingsherinnering versturen?
Bij het innen van openstaande facturen is het belangrijk de druk erop te houden.
Ons advies: stuur maar één betalingsherinnering met een betaaltermijn van 7-10 dagen.
Blijft de factuur niet betaald? Stuur dan direct een aanmaning.
Voorbeeld betalingsherinnering voor ZZP?
Bij zzp’ers komt het regelmatig voor dat het zinvol is om een betalingsherinnering te sturen. Zeker als je te maken hebt met particuliere klanten.
Gebruik ons voorbeeld ‘betalingsherinnering versturen zzp.
Ons advies: stuur binnen twee dagen na het verstrijken van de uiterste betaaldatum een betalingsherinnering.
Gratis incasso-advies?
Bel ons gerust als je een op maat gemaakte betalingsherinnering wilt versturen. Dan bespreken wij samen de beste aanpak.
✅ In één minuut doorverbonden met een incassoprofessional
✅ Samen sparren over de inhoud van je betalingsherinnering
✅ Antwoord op al je vragen over onze werkwijze
✅ Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak
✅ Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur
✅ Gratis voor ondernemers
Geen betaling ontvangen na het versturen van een betalingsherinnering?
Als je klant na het versturen van een betalingsherinnering en aanmaning niet betaalt, geef dan de vordering uit handen aan Breyta.
Wij starten dan een minnelijk incassotraject, met extra kosten voor de klant, maar niet voor jou. Zo ben je minder tijd en geen geld kwijt met het achter je geld aangaan.
Mocht er een gerechtelijke procedure nodig zijn om je geld te krijgen dan kunnen wij dit al verzorgen voor 300,-
De kosten van een gerechtelijke procedure en het inschakelen van een deurwaarder zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wij informeren je vooraf over de kosten, kansen en risico’s.
Wij werken uiteraard alleen maar samen met gediplomeerde deurwaarders, geregistreerd bij het Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvg)
Wij gaan pas aan de slag na jouw toestemming en kunnen de kosten in de meeste gevallen volledig verhalen op jouw klant.
Neem contact op voor advies op maat, want jouw situatie verdient onze persoonlijke aandacht.
Dit zeggen klanten over onze dienstverlening
Gratis incasso advies?
Bel ons gerust als je met een openstaande factuur te maken hebt 033-7858470.
Dan bespreken wij samen de beste aanpak.
✅ In één minuut doorverbonden met een incassoprofessional
✅ Samen sparren over de incassozaak
✅ Antwoord op al je vragen over onze werkwijze
✅ Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak
✅ Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur
✅ Gratis voor ondernemers
TEMM & TUIN – Nijkerk
‘Breyta heeft ons begeleid in het aangaan van een procedure en advies gegeven. Wij als hoveniersbedrijf zijn erg gebaat geweest door deze kopzorgen uit te besteden aan Breyta. Zonder hulp van Kees hadden we deze ontbrekende betalingen uit tijd en kennis gebrek laten schieten. We zijn heel blij met zijn bijdrage!’
Jan Temmermans
GIRAPHIC DESIGN – EDE
‘Ik heb de ervaring met Breyta als zeer prettig ervaren. Korte lijnen en heldere communicatie. Als ik vragen had werden deze ook binnen enkele dagen beantwoord en last but not least; De factuur is voldaan door de klant.’
Gerralt
FIVE STAR COACHING
‘Super goede service netjes en persoonlijk.’
Dave Spies
Relevante praktische artikelen
Factuur niet betaald? 6 tips om betaald te krijgen
Heb je openstaande facturen die niet worden voldaan? Het is frustrerend wanneer een klant de factuur niet betaalt. De betalingstermijn is verstreken, je hebt goed werk afgeleverd, maar de betaling blijft uit. Voor bedrijven, en zeker voor zzp'ers, is het al snel een...
Incassobureau moet vergunning hebben vanaf 2024
UPDATE oktober 2023: de vergunningsverplichting voor incassobureau's is verplaatst van 1 januari 2024 naar 1 maart 2024 Incassobureaus hoefden tot nu toe nog geen vergunning te hebben, daar komt vanaf maart 2024 verandering in. Incassobureaus moeten vanaf maart...
Dagvaarding opstellen? alles wat je moet weten!
Een dagvaarding lijkt misschien ingewikkeld en overweldigend, maar maak je geen zorgen, wij staan klaar om je te helpen! In dit artikel duiken we samen in de wereld van dagvaardingen, ontdekken we wat ze precies inhouden, welke kosten ermee gemoeid zijn, en hoe je...