Geschreven door: Kees Post
5 maart 2023
Ondernemers opgelet! Hoe zit het in 2024 met de wettelijke regelingen rondom betalingstermijnen bij zakelijke vorderingen? Over deze onderwerpen praten we je helemaal bij:
- Wat is de start van de betalingstermijn?
- Wat zijn de hoofdregels van de betalingstermijn?
- Wat is anders voor grote ondernemingen vergeleken met het mkb?
- Mag je rente rekenen als de betalingstermijn is overschreden?
De wettelijke rente dat je als schuldeiser mag rekenen gaat van 6% naar 7% in 2024
We leggen je haarfijn uit wat er dit jaar precies is veranderd en wat dit voor jou als ondernemer betekent. Lees snel verder en zorg dat je goed voorbereid bent.
Kom je er niet uit of heb je specifieke vragen?
Vraag het onze incassoprofessional Kees Post
Mail Kees of bel 033 – 785 8470
Wat is een zakelijke vordering?
Een zakelijke vordering is een bedrijf of overheidsinstelling dat handelt met een ander bedrijf.
Dit wordt ook wel een handelsvordering genoemd.
Wanneer geldt de dertig dagen betaaltermijn?
Er geldt een betalingstermijn van dertig dagen, wanneer er geen andere betalingstermijn is afgesproken.
De termijn van dertig dagen begint te lopen op het moment dat de factuur is ontvangen.
Maar er kunnen daarbij wel afspraken gemaakt worden over een kortere of langere betalingstermijn tussen de verkoper en de koper, als dit schriftelijk is vastgelegd.
Wettelijke betalingstermijn consumenten of particulieren
Voor consumenten of particulieren is er geen wettelijke betalingstermijn. Je mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. De betaaltermijn kun je onder andere vooraf via de offerte meedelen of opnemen in de algemene voorwaarden.
Verschillende wettelijke betalingstermijnen
Het is mogelijk om onderling een kortere betaaltermijn af te spreken. Hierover zijn geen beperkingen opgenomen in de wet. De wet ziet wel toe op langere betalingstermijnen.
Hoelang deze betalingstermijn mag zijn, hangt af van de klant met wie je zaken hebt gedaan.
Voor de kleinere ondernemingen gelden soepelere regels dan voor de grotere ondernemingen. Dit om kleinere ondernemingen beter te beschermen tegen de grotere ondernemingen.
Verder heeft de overheid haar eigen regels en gelden voor consumenten geen wettelijke beperkingen aan betalingstermijnen.
Een midden- en klein bedrijf (inclusief zzp) mag de volgende betalingstermijnen hanteren: | |
Geen betalingstermijn afgesproken | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn | 60 dagen |
Uitzondering maximale betalingstermijn | 60+ dagen |
Een grote onderneming mag de volgende betalingstermijnen hanteren: | |
Geen betalingstermijn afgesproken | 30 dagen |
Voor mkb-klanten (sinds 1 juli 2022) | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn | 60 dagen |
Een grote onderneming is volgens de wet een onderneming die voldoet aan ten minste twee van de volgende drie kenmerken:
- een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen;
- een netto omzet van meer dan € 40 miljoen;
- 250 medewerkers of meer in dienst.
Een overheidsinstelling mag de volgende betalingstermijnen hanteren: | |
Geen betalingstermijn afgesproken | 30 dagen |
Maximale betalingstermijn als deze ‘objectief gerechtvaardigd is’ | 60 dagen |
Binnen welke termijn moeten grote ondernemingen en overheid betalen aan het midden en kleinbedrijf?
De hoofdregel is dat grote ondernemingen en overheidsinstellingen facturen binnen dertig dagen na ontvangst moeten betalen. De wetgeving hiervoor geldt vanaf 1 juli 2022. Onder het midden- en kleinbedrijf vallen ook zzp’ers en eenmanszaken. Dat is een halvering van de oude betaaltermijn van zestig dagen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. Onder andere als partijen beide akkoord zijn gegaan met langere betalingstermijn en dit past in de aard of eigenschappen van de overeenkomst. Maar de betalingstermijn mag niet langer zijn dan zestig dagen.
Kom je er niet uit of heb je specifieke vragen?
Vraag het onze incassoprofessional Kees Post
Mail Kees of bel 033 – 785 8470
Wanneer start de betalingstermijn?
De betalingstermijn begint te lopen op het moment dat de factuur is ontvangen.
Er zijn ook gevallen waarbij de ontvangstdatum van de factuur onduidelijk is of waarbij de factuur is geleverd voordat de dienst of het product is geleverd.
In dat geval start de betalingstermijn van dertig dagen op het moment dat het product of de dienst is geleverd aan de klant.
Afwijking van de standaard betalingstermijn
Partijen kunnen een termijn afspreken waarin de koper mag beoordelen of het product of de dienst is geleverd volgens afspraak. In dit geval heeft de koper de keuze om het product of de dienst wel of niet aan te nemen.
In dit geval kan de betalingstermijn van dertig dagen op twee momenten starten.
-
- Bij de eerste mogelijkheid start de betalingstermijn van dertig dagen wanneer het product/ de dienst is beoordeeld of aangenomen door de koper.
- In het andere geval laat de koper niets weten over het product of de dienst. Dan start de betalingstermijn van dertig dagen op het moment dat de termijn waarbinnen de koper mag beoordelen, is voorbijgegaan.
- Bij de eerste mogelijkheid start de betalingstermijn van dertig dagen wanneer het product/ de dienst is beoordeeld of aangenomen door de koper.
Rente en incassokosten
Als de geldende betalingstermijn is afgelopen (zonder betaling) kan de verkoper rente en incassokosten in rekening brengen. De verkoper moet dan uiteraard wel zijn afspraken nakomen.
Zakelijke klant aanmanen
De relatie met je klant is belangrijk. De hieronder genoemde stappen en de termijnen zijn niet wettelijk vastgelegd. Je kunt hier van afwijken.
Als je zakelijke klant de factuur niet op tijd betaalt, kun je de volgende stappen nemen:
- Stuur twee dagen na de vervaldatum van de betaaltermijn een herinnering.
- Neem daarna telefonisch contact op om eventuele onduidelijkheden over de factuur uit de wereld te helpen.
- Stuur vijf werkdagen na de eerste herinnering een aanmaning (eventueel aangetekend).
- Stuur vijf werkdagen na de tweede herinnering een aangetekende pré-incasso aanmaning per post met ontvangstbevestiging. In een pré-incasso vermeld je dat je tot nu toe geen betaling hebt ontvangen. En dat je over zeven dagen een incassobureau inschakelt. Eventueel kunnen wij deze ook versturen voor slechts € 9,99.
- Bel na zeven dagen nogmaals en vermeld dat bij het uitblijven van betaling extra kosten in rekening worden gebracht.
Ontvang je geen betaling, schakel ons dan in.
Conclusie wettelijke betalingstermijn
De wettelijke betalingstermijn kan dus best wel ingewikkeld zijn. Daarom staan hieronder de hoofdlijnen nog eens op een rijtje:
- Voor de start van de betalingstermijn is het belangrijk om te kijken naar de factuurdatum en/of de ontvangstdatum van het product/de dienst om te zien wanneer de betalingstermijn van start gaat.
- De hoofdregel is dat de betalingstermijn dertig dagen is tenzij er andere afspraken zijn gemaakt.
- Grote ondernemingen en overheden moeten het midden- en kleinbedrijf binnen dertig dagen na ontvangst van de factuur betalen. Uitzonderingen zijn mogelijk maar daar moet uitdrukkelijk toestemming voor zijn gegeven door beide partijen. De betalingstermijn mag hierbij niet langer zijn dan zestig dagen.
- Is de betalingstermijn verstreken, dan mag de verkoper rente en incassokosten in rekening brengen
Ontvang je geen betaling, schakel ons dan in.
Jouw specifieke vordering bespreken?
Vraag het onze incassoprofessional Kees Post
Mail Kees of bel 033 – 785 8470
Gratis incasso-advies?
Bel ons gerust voor advies over online incasso op 033-7858470.
Dan bespreken wij samen de beste aanpak.
✅ In één minuut doorverbonden met een incassoprofessional
✅ Samen sparren over de incassozaak
✅ Antwoord op al je vragen over onze werkwijze
✅ Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak
✅ Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur
✅ Gratis voor ondernemers
Veelgestelde vragen wettelijke betalingstermijn bij zakelijke vorderingen
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een zakelijke factuur?
De wettelijke betalingstermijn bij zakelijke vorderingen is standaard dertig dagen. Deze geldt als er geen andere betalingstermijn is overeengekomen.
Welke betalingstermijn hanteren als zzp'er?
Een zzp'er is een ondernemer, dus de betalingstermijn voor een zakelijke klant is standaard dertig dagen na ontvangst van de factuur.
Wat als je opdrachtgever te laat betaalt?
Wat je kunt doen als je opdrachtgever je te laat betaalt, hebben we uiteengezet in ons zakelijke klant aanmanen stappenplan.
Klantervaringen met incassobureau Breyta
TEMM & TUIN – Nijkerk
‘Breyta heeft ons begeleid in het aangaan van een procedure en advies gegeven. Wij als hoveniersbedrijf zijn erg gebaat geweest door deze kopzorgen uit te besteden aan Breyta. Zonder hulp van Kees hadden we deze ontbrekende betalingen uit tijd en kennis gebrek laten schieten. We zijn heel blij met zijn bijdrage!’
Jan Temmermans
GIRAPHIC DESIGN – EDE
‘Ik heb de hulp van Breyta als zeer prettig ervaren. Korte lijnen en heldere communicatie. Als ik vragen had werden deze ook binnen enkele dagen beantwoord en last but not least: de factuur is voldaan door de klant.’
Gerralt
FIVE STAR COACHING
‘Super goede service netjes en persoonlijk.’
Dave Spies
Lees meer over incassozaken
Factuur niet betaald? 6 tips om betaald te krijgen
Heb je openstaande facturen die niet worden voldaan? Het is frustrerend wanneer een klant de factuur niet betaalt. De betalingstermijn is verstreken, je hebt goed werk afgeleverd, maar de betaling blijft uit. Voor bedrijven, en zeker voor zzp'ers, is het al snel een...
Incassobureau moet vergunning hebben vanaf 2024
Wanneer gaat de nieuwe wet incassodienstverlening in? Wat houdt het in en wie gaan hier wat van merken?
Dagvaarding opstellen? alles wat je moet weten!
Een dagvaarding lijkt misschien ingewikkeld en overweldigend, maar maak je geen zorgen, wij staan klaar om je te helpen! In dit artikel duiken we samen in de wereld van dagvaardingen, ontdekken we wat ze precies inhouden, welke kosten ermee gemoeid zijn, en hoe je...