Uw bedrijf heeft te maken met een wanbetaler. Na meerdere herinneringen besluit u een incassobureau in te schakelen. Dat doet u dat met één doel: uw rekening(en) betaald krijgen. Of dat doel wordt behaald, is onder andere afhankelijk van de wanbetalers’ situatie. Hangt er een faillissement boven het hoofd, dan is er sprake van een andere situatie dan bij bijvoorbeeld een persoonlijk conflict. Anderzijds kan de incassant invloed uitoefenen op het resultaat. Hoe de werkwijze van een incassobureau kan helpen bij het realiseren van een succesvol incassotraject, leest u hieronder. 

Soorten werkwijzen van incassobureaus 

In de werkwijzen van incassobureaus is een grove verdeling te maken tussen twee soorten: een standaardtraject of maatwerk aanpak. Bij een standaardtraject wordt gebruik gemaakt van ongepersonaliseerde middelen. Kiest u voor maatwerk, dan worden de middelen aangepast op uw specifieke situatie. 

Hoe een standaardtraject het resultaat negatief kan beïnvloeden 

Bij een standaardtraject wordt gebruikgemaakt van kant-en-klare, standaard middelen. In de praktijk kan dat bijvoorbeeld betekenen dat zowel de zzp’er van een klusbedrijf als de eigenaar van een groot accountantskantoor dezelfde brief krijgen, terwijl zij beide een andere manier van communiceren wensen. Dat geldt niet alleen voor de inhoud, maar ook voor het communicatiekanaal. In eerste instantie lijkt een standaard aanpak sneller, maar uiteindelijk zal deze manier minder effectief zijn dan een persoonlijke benadering. Daardoor kan juist een standaard aanpak ervoor zorgen dat u niet het gewenste resultaat bereikt. 

De kracht van maatwerk 

Bij maatwerk incassobemiddeling worden zowel de middelen als de inhoud aangesloten op de contactpersoon of contactpersonen in kwestie. In de praktijk kan het betekenen dat 

Whatsapp een uitstekend communicatiekanaal blijkt te zijn om met een specifieke wanbetaler te communiceren. Ook wordt in maatwerktrajecten de situatie van de wanbetaler meegenomen. Zo’n persoonlijke benadering is doorgaans effectiever dan een werkwijze waarin de wanbetaler zich dertien in een dozijn voelt. Daarnaast maakt een maatwerk aanpak de kans groter dat de klantrelatie behouden blijft. 

Lees ook: Een incassobureau inschakelen: waarop moet u letten?’ 

Ingrediënten voor effectieve incassobemiddeling

De voordelen van een maatwerk aanpak worden hiermee duidelijk. Een persoonlijke benadering staat hierin centraal. Maar hoe werkt dat dan precies? Als we het hebben over een persoonlijk, effectief incassotraject, dan zijn er een aantal factoren die voor succes kunnen zorgen: 

1. De inzet van de juiste kanalen 

Een effectief bemiddelingstraject kenmerkt zich door de inzet van passende kanalen. Waar een standaardtraject vaak niet verder gaat dan een brief of mail, is voor maatwerk niets te gek. Whatsapp, telefonisch of face-to-face behoren allemaal tot de mogelijkheden. 

2. Een gepaste inhoud 

Bij een standaardtraject horen standaard boodschappen. Dat werkt snel, maar niet effectief. Inhoud die afgestemd is op een specifieke situatie landt doorgaans beter bij de wanbetaler en kan de aanzet zijn tot actie. 

3. Positieve communicatie 

Bij incasso’s denken we al snel aan inhoud met een dwingende toon. Dat kan gelukkig ook anders. Een positieve, motiverende manier van communiceren leidt bewezen sneller tot resultaat. Deze communicatiestijl wordt veelal toegepast in maatwerk. 

Deurwaarder inschakelen of niet? 

Naast effectiviteit speelt de snelheid van afwikkeling waarschijnlijk een rol voor u. Veelal wordt gedacht dat het direct inschakelen van een deurwaarder sneller voor resultaat zorgt. Dat is niet altijd het geval: vaak kan een deurwaarder zijn diensten pas uitvoeren na tussenkomst van de rechtbank. Deze stap is niet altijd in uw belang en er zit ook nog eens een flink prijskaartje aan vast. In de praktijk blijkt dat de stap naar de rechtbank lang niet altijd nodig is. 

Als eerdere bemiddelingspogingen niet het gewenste resultaat geven, kan het toch nodig zijn om een deurwaarder in te zetten. In dat geval is het prettig dat een incassobemiddelaar uw belangen waarborgt bij de deurwaarder. Een incassobemiddelaar kent de prijzen, werkwijze en kan snel bijsturen. Stapt u direct naar een deurwaarder, dan bent u dus al snel meer geld en tijd kwijt, terwijl u met een goede incassobemiddelaar hetzelfde kunt bereiken in een korter tijdsbestek en met minder kosten. 

De werkwijze van Breyta 

Bij Breyta geloven we in de kracht van een persoonlijke werkwijze en hanteren we altijd een maatwerk aanpak. Daarnaast zien wij het belang van snelheid en gemak in. Het indienen van een incasso werkt bij Breyta daarom heel simpel. U upload de zaak waarop actie moet worden ondernomen. Binnen 24 uur nemen we contact met u op om de zaak te bespreken en zetten we het maatwerk incassotraject in gang. Blijkt er gaandeweg een procedure nodig, dan kunnen wij dat snel voor u in gang zetten dankzij onze incasso juristen. Daarnaast beschikken wij over een netwerk aan deurwaarders waarbij we de juiste kiezen om uw zaak tot een goed einde te brengen. Uw incassotraject van A tot Z in goede handen: dat is de kracht van Breyta! 

Meer lezen over onze aanpak? Bekijk onze werkwijze voor succesvolle incassobemiddeling