Aanmaning versturen? Gratis aanmaning voorbeeld

Geschreven door: Kees Post

1 september 2022

Een aanmaning sturen is iets anders dan een betalingsherinnering versturen. Je moet bij een aanmaning letten op bepaalde regels om deze rechtsgeldig te laten zijn.

We leren je daarom een aanmaning sturen volgens de wettelijke regels en we geven je een gratis voorbeeld aanmaning die je kan gebruiken als betaling uitblijft.

We geven je een aanmaning voorbeeld voor particuliere klanten en een aanmaning voorbeeld voor zakelijke klanten. Leer de wettelijke regels waaraan een aanmaning aan moet voldoen.

Een aanmaning versturen naar een particuliere klant (B2C) moet aan andere regels voldoen dan een aanmaning naar een zakelijke klant (B2B).

Met een aanmaning geef je de schuldenaar (debiteur) een om de openstaande factuur te betalen, zonder extra kosten.

Wil je de aanmaning zelf opstellen?

Hou je aan deze 5 belangrijke regels bij het sturen van een aanmaning.

Begin met een korte inleidende alinea over het onderwerp, bijvoorbeeld de achterstallige huur.

  1. Factuurnummer + werkzaamheden waarvoor nog betaald moet worden.
  2. Vermeld duidelijk dat je op een eerdere betalingsherinnering geen antwoord hebt gekregen.
  3. Zet goed leesbaar de uiterste betaaldatum (bij particuliere klanten minimaal 14 dagen na dagtekening).
  4. Maak duidelijk dat dit de laatste mogelijkheid is om te betalen zonder extra kosten in rekening te brengen.
  5. Noteer dat er een Incassobureau Breyta ingeschakeld wordt bij niet betalen van de factuur met extra kosten voor de schuldenaar.
Tips van incassospecialist Kees Post

Incassospecialist, Oprichter van Breyta

Aanmaning versturen - breyta

Wat is een aanmaning?

Een aanmaning is een schriftelijke brief van een schuldeiser aan een debiteur waarin deze wordt verzocht om een openstaande vordering te voldoen.

Een aanmaning wordt ook wel eens sommatie genoemd en wordt na een betalingsherinnering gezonden.

Het is over het algemeen de laatste stap voordat een incassoprocedure wordt gestart. Je stuurt de debiteur vriendelijk doch dringend een laatste betalingsherinnering om binnen de gestelde termijn de factuur te voldoen.

Wat is het verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning

Als het om betalingen gaat, is er een groot verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning.

Een betalingsherinnering is een vriendelijke brief dat je naar de schuldenaar stuurt om hen eraan te herinneren dat er een betaling verschuldigd is.

Een aanmaning is een laatste kans voor een debiteur om zijn openstaande factuur te betalen. Het is dan ook belangrijk om de volgende onderwerpen duidelijk in de aanmaning te schrijven.

    1. Factuurnummer, werkzaamheden of product waarvoor nog betaald moet worden.
    2. Maak duidelijk dat je al eerder een betalingsherinnering hebt verstuurd en dat je nog steeds geen betaling hebt ontvangen.
    3. Uiterste betaaldatum (bijvoorbeeld 14 dagen na dagtekening) voordat er een incassotraject gestart gaat worden.
    4. Laat blijken dat er extra kosten worden gerekend als voor de uiterste betaaldatum niet betaald is.
    5. Schrijf dat er een incassotraject wordt gestart na het verlopen van de betaaldatum.

Verstuur een aanmaning om een openstaande factuur betaald te krijgen

Wil je de grootste kans op betaling van je aanmaning, schakel dan incassobureau Breyta in. Wij weten precies welke onderwerpen we moeten aansnijden. 

Tweede aanmaning sturen?

Je kan meerdere aanmaningen sturen naar je zakelijke relatie, maar dit is in de meeste gevallen geen juridische verplichting. Met een tweede aanmaning kan je de debiteur nog een nogmaals verzoeken om over te gaan tot betaling en attenderen op de eerdere herinneringen.

Je kan hierbij ons aanmaning voorbeeld gebruiken, als je na het versturen van onze voorbeeld aanmaning geen betaling ontvangt, start dan een incassoprocedure.

Hoe een laatste aanmaning te sturen?

Als je zelf een laatste aanmaning hebt opgesteld, moet deze nog naar de schuldenaar.

Het is belangrijk dat je deze op verschillende manier aanbiedt aan de debiteur. Je wil namelijk zeker weten dat de schuldenaar je aanmaning ontvangt. Een aangetekende aanmaning is niet nodig.

Digitaal versturen is altijd sneller én je kan juridisch aantonen dat de aanmaning verzonden is naar de schuldenaar. Een aanmaning per sms is bijvoorbeeld ook een officiële aanmaning.

De volgende manieren zijn allemaal rechtsgeldig, vergeet niet de aanmaning in de bijlage te versturen.

    • Post (dit hoeft niet aangetekend, maar mag wél)
    • E-mail
    • SMS
    • Whatsapp / Signal / Telegram / Facebook Messenger

Wist je dat je voor 9,99 een pré-incasso aanmaning kan laten sturen naar je schuldenaar door Breyta?

Dat scheelt je veel werk en je weet zeker dat de aanmaning goed is opgesteld én aangeboden.

Gratis incasso advies?

Bel ons gerust als je met openstaande vorderingen zit. Dan bespreken wij samen de beste aanpak.

  In 1 minuut doorverbonden met een incassoprofessional

 Samen sparren over de incassozaak

✅  Antwoord op al je vragen over onze werkwijze

 Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers

Aanmaning versturen naar particulier

Een aanmaning versturen naar een particulier (B2C) moet aan regels voldoen.

Als je een laatste aanmaning verstuurt naar een particuliere klant moet rekening houden met de volgende punten.

    • Je mag géén extra kosten rekenen voor deze laatste aanmaning
    • Je moet duidelijk vermelden dat als er niet betaald wordt, binnen 14 dagen  een incassotraject met extra kosten start
    • Je moet de particulier minimaal 14 dagen, na ontvangen van de laatste aanmaning, de tijd geven om de factuur te betalen. 

Begin met een korte inleidende alinea over het onderwerp, bijvoorbeeld de achterstallige huur.

Je hoeft de laatste aanmaning niet zelf te versturen. Laat door ons verzorgen, zodat je door kan met ondernemen.

Schriftelijke aanmaning voorbeeld voor particuliere klanten

Als je van plan bent een aanmaning te sturen, is het belangrijk om te weten hoe je dit op een correcte, professionele en wettelijk geldige manier doet. Hier is een voorbeeld van hoe een schriftelijke aanmaning eruit zou kunnen zien:

[Bedrijfsnaam van de debiteur]

[Adresgegevens van de debiteur]

 

Betreft: aanmaning

 

Geachte heer/mevrouw [Achternaam van de Debiteur],

Helaas hebben wij volgens onze administratie nog steeds geen betaling ontvangen van [Factuurnummer], terwijl het factuurbedrag van [Bedrag] op [Vervaldatum] bij ons binnen had moeten zijn.

Deze factuur heeft betrekking op de [Beschrijving van de diensten/producten] geleverd op [Datum van dienst/product].

 

Factuurnummer

Factuurdatum

Vervaldatum

Bedrag

Factuurnummer

Factuurdatum

Vervaldatum

Bedrag

 

We willen u nadrukkelijk wijzen op het belang van tijdige betalingen voor onze bedrijfsvoering en onze onderlinge zakelijke relatie.

Daarom verzoeken wij u vriendelijk maar dringend om het openstaande bedrag binnen 7 dagen na ontvangst van dit bericht te voldoen. Het bedrag van [Openstaand bedrag] kan overgemaakt worden op [Uw Iban] ten name van [Uw onderneming] onder vermelding van [Uw kenmerk]

Door nu te betalen voorkomt u verdere kosten. Wordt de factuur niet voldaan binnen de termijn die wij in deze aanmaning stellen, zijn wij helaas genoodzaakt om de vordering over te geven aan incassobureau Breyta.

Heeft u vragen over de factuur of verkeert u in een situatie die betaling in de weg staat? Neemt u dan zo snel mogelijk contact met ons op via [Uw Telefoonnummer] of [Uw E-mailadres]. Wij staan voor u klaar om met u in gesprek te gaan of mee te denken over een oplossing.

We waarderen uw onmiddellijke aandacht in deze zaak en hopen op een snelle afhandeling.

 

Met vriendelijke groet,

 

[Uw Naam]

[Uw Functie]

[Uw Bedrijfsnaam]

[Uw Telefoonnummer]

[Uw E-mailadres]

Vragen over incassobemiddeling?

Vraag het onze incassoprofessional Kees Post

Email Kees of bel 033 – 785 8470

Aanmaning versturen naar zakelijke klant

Een aanmaning versturen naar een zakelijke klant(B2B) is aan minder regels gebonden dan particuliere klanten.

Je mag direct na het verstrijken van de uiterste betaaldatum van je factuur een incassotraject starten.

Dit zadelt de klant echter gelijk met extra kosten op en misschien is de factuur echt onder op de stapel blijven liggen.

Ons advies is;

    1. Verstuur een betalingsherinnering (met een betaaltermijn van 5 dagen)
    2. Bel je klant met de vraag wat er aan de hand is
    3. Stuur een laatste aanmaning (met een betaaltermijn van 3 dagen)
    4. Schakel incassobureau Breyta in

Het minimale betaaltermijn van 14 dagen geldt dus niet voor zakelijke klanten.

Achter je geld aan gaan kan veel stress geven en het weerhoudt je van je echte werk.

Heb je vaker te maken met niet betalende klanten? Laat dan de laatste aanmaning automatisch versturen door Breyta.

Voor 9,99 kan jij door met je werk en gaat de incassospecialist voor je aan de slag.

 

Voorbeeld aanmaning sturen naar zakelijke klant

 

Hoe ziet een goede aanmaningsbrief eruit naar een zakelijke klant? Er specifieke wettelijke regels waar je je aan moet houden. Dan is de aanmaning rechtsgeldig in een eventuele gerechtelijke procedure. Dit sjabloon voor een aanmaning kan je printen op eigen briefpapier 

[Bedrijfsnaam van de debiteur]

[Adresgegevens van de debiteur]

 

Betreft: aanmaning

 

Geachte heer/mevrouw [Achternaam van de Debiteur],

Helaas hebben wij volgens onze administratie nog steeds geen betaling ontvangen van [Factuurnummer], terwijl het factuurbedrag van [Bedrag] op [Vervaldatum] bij ons binnen had moeten zijn.

Deze factuur heeft betrekking op de [Beschrijving van de diensten/producten] geleverd op [Datum van dienst/product].

 

Factuurnummer

Factuurdatum

Vervaldatum

Bedrag

Factuurnummer

Factuurdatum

Vervaldatum

Bedrag

 

We willen u nadrukkelijk wijzen op het belang van tijdige betalingen voor onze bedrijfsvoering en onze onderlinge zakelijke relatie. 

Daarom verzoeken wij u vriendelijk maar dringend om het openstaande bedrag binnen 7 dagen na ontvangst van dit bericht te voldoen. Het bedrag van [Openstaand bedrag] kan overgemaakt worden op [Uw Iban] ten name van [Uw onderneming] onder vermelding van [Uw kenmerk]

Door nu te betalen voorkomt u verdere kosten. Wordt de factuur niet voldaan binnen de termijn die wij in deze aanmaning stellen, zijn wij helaas genoodzaakt om de vordering over te geven aan incassobureau Breyta. 

Heeft u vragen over de factuur of verkeert u in een situatie die betaling in de weg staat? Neemt u dan zo snel mogelijk contact met ons op via [Uw Telefoonnummer] of [Uw E-mailadres]. Wij staan voor u klaar om met u in gesprek te gaan of mee te denken over een oplossing.

We waarderen uw onmiddellijke aandacht in deze zaak en hopen op een snelle afhandeling. 

Met vriendelijke groet,

[Uw Naam]

[Uw Functie]

[Uw Bedrijfsnaam]

[Uw Telefoonnummer]

[Uw E-mailadres]

Je mag wettelijke rente berekenen als jouw klant een betalingsachterstand heeft. Je moet dit dan wel in de originele factuur kenbaar hebben gemaakt. Bijvoorbeeld

“Als de betalingstermijn is verstreken berekenen wij wettelijke rente”

Je kan ons voorbeeld voor een aanmaning hierboven kopiëren

Geen betaling na de laatste aanmaning?

We gaan pas aan het werk na toestemming van jou

Als je klant na de laatste aanmaning toch in gebreke blijft, geef dan de vordering uit handen aan Breyta.

Als je ons incassobureau inschakelt om jouw klant aan haar financiële verplichtingen te laten voldoen, kan je zelf de factuur vergeten, wij doen het zware werk.

Wij starten dan een minnelijk incasso traject, met extra kosten voor de debiteur, maar niet voor jou. Zo ben je minder tijd en geen geld kwijt met het achter je geld aangaan.

Wij gaan direct over tot actie

Als je een minnelijke incassoprocedure bij ons start dan starten we met de volgende werkzaamheden.

  • Een goede aanmaningsbrief sturen, welke wettelijk gezien aan alle wettelijke eisen voldoet. We versturen de aanmaning per e mail.
  • We leggen telefonisch contact met een dringend verzoek om de vordering in redelijke termijn te voldoen.
  • We brengen incassokosten in rekening aan de debiteur en zullen meer in rekening brengen als de debiteur niet betaald.

Mocht er een gerechtelijke procedure nodig zijn om je geld te krijgen dan kunnen wij dit al verzorgen voor 300,-

De kosten van een gerechtelijke procedure en het inschakelen van een deurwaarder zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wij informeren je vooraf over de kosten, kansen en risico’s. 

Wij werken uiteraard alleen maar samen met gediplomeerde deurwaarders, geregistreerd bij het Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvg)

Wij gaan pas aan de slag na jouw toestemming en kunnen de kosten in de meeste gevallen volledig verhalen op jouw klant. De gevorderde incassokosten en de buitengerechtelijke incassokosten zullen ook worden verhaald op de debiteur.

Neem contact op voor advies op maat, want iedereen verdient persoonlijke aandacht.

 

Dit zeggen klanten over onze dienstverlening

Veel gestelde vragen over aanmaningen versturen

Kan ik zelf een aanmaning sturen?

Je kan zelf een eigen brief schrijven waarin je je klantvriendelijk doch dringend attendeert op de ingebrekestelling om alsnog de openstaande vordering te voldoen.

Gebruik hiervoor ons voorbeeld aanmaning document.

Hoeveel aanmaningen mag je sturen?

Je mag meerdere aanmaningen sturen, maar dit heeft vaak geen zin.

Één aanmaning is wettelijk voldoende.

Als betaling uitblijft en dus niet aan de financiële verplichtingen aan wordt voldaan, laat dan weten dat je een incassobureau inschakelt welke kosten berekent.

Wat betekent aangemaand worden?

Aangemaand worden betekent dat je een officiële schriftelijke mededeling hebt ontvangen waarin wordt aangegeven dat je een bepaalde financiële verplichtingen moet nakomen.

Wat zijn de alternatieven voor een aanmaning?

Met een pré-incasso aanmaning geef je de aanmaning een duidelijk signaal dat je op het punt staat een incassobureau in te schakelen.

Wij bieden uw debiteur een laatste kans tot betaling zonder bijkomende kosten, door een brief en email op ons briefpapier te sturen.

Een pré-incasso-aanmaning brengt geen incassokosten met zich mee.

Je laat wel duidelijk merken, dat als betaling uitblijft je een incassobureau inschakelt.

Start direct een pré-incasso voor €9,99

Gratis incasso advies?

Bel ons gerust als je met openstaande facturen in je maag zit: 033-7858470.

Dan bespreken wij samen de beste aanpak.

  In 1 minuut doorverbonden met een incassoprofessional

 Samen sparren over de incassozaak

✅  Antwoord op al je vragen over onze werkwijze

 Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers

TEMM & TUIN – Nijkerk

‘Breyta heeft ons begeleid in het aangaan van een procedure en advies gegeven. Wij als hoveniersbedrijf zijn erg gebaat geweest door deze kopzorgen uit te besteden aan Breyta. Zonder hulp van Kees hadden we deze ontbrekende betalingen uit tijd en kennis gebrek laten schieten. We zijn heel blij met zijn bijdrage!”

Jan Temmermans

GIRAPHIC DESIGN – EDE

‘Ik heb de ervaring met Breyta als zeer prettig ervaren. Korte lijnen en heldere communicatie. Als ik vragen had werden deze ook binnen enkele dagen beantwoord en last but not least; De factuur is voldaan door de klant.”

Gerralt

FIVE STAR COACHING 

‘Super goede service netjes en persoonlijk”

Dave Spies

 

× Chat met Breyta
Gratis advies voor een aanmaning te versturen?

Bel Breyta voor aanmaning advies foto

Bel ons als je een professionele aanmaning wil versturen.

 Vrijblijvend advies over aanmaningen versturen

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers