Aanmaning versturen? Hou je aan deze 5 regels!

Geschreven doorKees

1 september 2022

Een aanmaning versturen is iets anders dan een betalingsherinnering versturen. Je moet bij een aanmaning letten op bepaalde regels om deze rechtsgeldig te laten zijn.

Een aanmaning versturen naar een particuliere klant (B2C) moet aan andere regels voldoen dan een aanmaning naar een zakelijke klant (B2B).

Met een aanmaning geef je de schuldenaar (debiteur) een laatste kans om de openstaande factuur te betalen, zonder extra kosten.

Wil je de aanmaning zelf opstellen?

Gratis advies voor een aanmaning te versturen?

Bel Breyta voor aanmaning advies foto

Bel ons als je een professionele aanmaning wil versturen.

 Vrijblijvend advies over aanmaningen versturen

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers

Hou je aan deze 5 belangrijke regels bij het sturen van een aanmaning.

 

  1. Factuurnummer + werkzaamheden waarvoor nog betaald moet worden.
  2. Vermeld duidelijk dat je op een eerdere betalingsherinnering geen antwoord hebt gekregen.
  3. Zet goed leesbaar de uiterste betaaldatum (bij particuliere klanten minimaal 14 dagen na dagtekening).
  4. Maak duidelijk dat dit de laatste mogelijkheid is om te betalen zonder extra kosten in rekening te brengen.
  5. Noteer dat er een Incassobureau ingeschakeld wordt bij niet betalen van de factuur met extra kosten voor de schuldenaar.
Tips van incassospecialist Kees Post

Incassospecialist, Oprichter van Breyta

Aanmaning versturen - breyta

Wat is het verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning

Als het om betalingen gaat, is er een groot verschil tussen een betalingsherinnering en een aanmaning.

Een betalingsherinnering is een vriendelijke brief dat je naar de schuldenaar stuurt om hen eraan te herinneren dat er een betaling verschuldigd is.

Een aanmaning is een laatste kans voor een debiteur om zijn openstaande factuur te betalen. Het is dan ook belangrijk om de volgende onderwerpen duidelijk in de aanmaning te schrijven.

    1. Factuurnummer, werkzaamheden of product waarvoor nog betaald moet worden.
    2. Maak duidelijk dat je al eerder een betalingsherinnering hebt verstuurd en dat je nog steeds geen betaling hebt ontvangen.
    3. Uiterste betaaldatum (bijvoorbeeld 14 dagen na dagtekening) voordat er een incassotraject gestart gaat worden.
    4. Laat blijken dat er extra kosten worden gerekend als voor de uiterste betaaldatum niet betaald is.
    5. vertel dat er een incassotraject wordt gestart na verloop van de betaaldatum.

Wil je de grootste kans op betaling van je aanmaning, schakel dan incassobureau Breyta in. Wij weten precies welke onderwerpen we moeten aansnijden. 

Hoe een laatste aanmaning te sturen?

Als je zelf een laatste aanmaning hebt opgesteld, moet deze nog naar de schuldenaar.

Het is belangrijk dat je deze op verschillende manier aanbiedt aan de debiteur. Je wil namelijk zeker weten dat de schuldenaar je aanmaning ontvangt.

Digitaal versturen is altijd sneller én je kan juridisch aantonen dat de aanmaning verzonden is naar de schuldenaar.

De volgende manieren zijn allemaal rechtsgeldig, vergeet niet de aanmaning in de bijlage te versturen.

    • Post (dit hoeft niet aangetekend, maar mag wél)
    • E-mail
    • Whatsapp / Signal / Telegram / Facebook messenger

Wist je dat je voor 9,99 een pré-incasso aanmaning kan laten sturen naar je schuldenaar door Breyta?

Dat scheelt je veel werk en je weet zeker dat de aanmaning goed is opgesteld én aangeboden.

Gratis incasso advies?

Bel ons gerust als je met openstaande facturen zit. Dan bespreken wij samen de beste aanpak.

  In 1 minuut doorverbonden met een incassoprofessional

 Samen sparren over de incassozaak

✅  Antwoord op al je vragen over onze werkwijze

 Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers

Aanmaning versturen naar particulier

Een aanmaning versturen naar een particulier (B2C) moet aan regels voldoen.

Als je een laatste aanmaning verstuurt naar een particuliere klant moet rekening houden met de volgende punten.

    • Je mag géén extra kosten rekenen voor deze laatste aanmaning
    • Je moet duidelijk vermelden dat als er niet betaald wordt, binnen 14 dagen  een incassotraject met extra kosten start
    • Je moet de particulier minimaal 14 dagen, na ontvangen van de laatste aanmaning, de tijd geven om de factuur te betalen. 

Je hoeft de laatste aanmaning niet zelf te versturen. Laat door ons verzorgen, zodat je door kan met ondernemen.

Vragen over incassobemiddeling?

Vraag het onze incassoprofessional Kees Post

Email Kees of bel 033 – 785 8470

Aanmaning versturen naar zakelijke klant

Een aanmaning versturen naar een zakelijke klant(B2B) is aan minder regels gebonden.

Je mag direct na het verstrijken van de uiterste betaaltdatum van je factuur een incassotraject starten.

Dit zadelt de klant echter gelijk met extra kosten op en misschien is de factuur echt onderop de stapel blijven liggen.

Ons advies is;

    1. Verstuur een betalingsherinnering (met een betaaltermijn van 5 dagen)
    2. Bel je klant met de vraag wat er aan de hand is
    3. Stuur een laatste aanmaning (met een betaaltermijn van 3 dagen)
    4. Schakel incassobureau Breyta in

Het minimale betaaltermijn van 14 dagen geldt dus niet voor zakelijke klanten.

Achter je geld aan gaan kan veel stress geven en het weerhoudt je van je echte werk.

Heb je vaker te maken met niet betalende klanten? Laat dan de laatste aanmaning automatisch versturen door Breyta.

Voor 9,99 kan jij door met je werk en gaat de incassospecialist voor je aan de slag.

 

Geen betaling na de laatste aanmaning?

Als je klant na de laatste aanmaning toch in gebreke blijft, geef dan de vordering uit handen aan Breyta

Wij starten dan een minnelijk incasso traject, met extra kosten voor de debiteur, maar niet voor jou. Zo ben je minder tijd en geen geld kwijt met het achter je geld aangaan.

Mocht er een gerechtelijke procedure nodig zijn om je geld te krijgen dan kunnen wij dit al verzorgen voor 300,-

De kosten van een gerechtelijke procedure en het inschakelen van een deurwaarder zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wij informeren je vooraf over de kosten, kansen en risico’s. 

Wij werken uiteraard alleen maar samen met gediplomeerde deurwaarders, geregistreerd bij het Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvg)

Wij gaan pas aan de slag na jouw toestemming en kunnen de kosten in de meeste gevallen volledig verhalen op jouw klant. 

Neem contact op voor advies op maat, want iedereen verdient persoonlijke aandacht.

Dit zeggen klanten over onze dienstverlening

Gratis incasso advies?

Bel ons gerust als je met een openstaande facturen in je maag zit 033-7858470.

Dan bespreken wij samen de beste aanpak.

  In 1 minuut doorverbonden met een incassoprofessional

 Samen sparren over de incassozaak

✅  Antwoord op al je vragen over onze werkwijze

 Vrijblijvend advies over de beste incasso-aanpak

✅  Op werkdagen van 08:00 – 20:00 uur

 Gratis voor ondernemers

TEMM & TUIN – Nijkerk

‘Breyta heeft ons begeleid in het aangaan van een procedure en advies gegeven. Wij als hoveniersbedrijf zijn erg gebaat geweest door deze kopzorgen uit te besteden aan Breyta. Zonder hulp van Kees hadden we deze ontbrekende betalingen uit tijd en kennis gebrek laten schieten. We zijn heel blij met zijn bijdrage!”

Jan Temmermans

GIRAPHIC DESIGN – EDE

‘Ik heb de ervaring met Breyta als zeer prettig ervaren. Korte lijnen en heldere communicatie. Als ik vragen had werden deze ook binnen enkele dagen beantwoord en last but not least; De factuur is voldaan door de klant.”

Gerralt

FIVE STAR COACHING 

‘Super goede service netjes en persoonlijk”

Dave Spies